Tahap Penggunaan e-Dagang di Malaysia


Kepentingan e-dagang tidak dapat dinafikan lagi dalam industri perniagaan sama ada di negara kita Malaysia mahupun semua negara di seluruh dunia.  Pada saat ini, Malaysia sudah mencatatkan seramai 12.5 peratus sahaja pengguna yang tidak pernah menggunakan perkhidmatan perbankan Internet menurut kajian yang dilakukan oleh Institut Kewangan Asia (AIF).  Menurut kajian yang sama, sebanyak 36 peratus pengguna membuat pembayaran secara manual iaitu pembayaran di kedai secara dua hala, 35 peratus lagi pengguna yang mengakses kepada akaun masa nyata, manakala 35 peratus lagi membuat pembayaran menggunakan kad kredit, serta 33 peratus membuat pembayaran bil secara elektronik dan carian untuk barangan dan perkhidmatan kewangan di Internet pula sebanyak 33 peratus.  Kajian mengenai perbankan elektronik ini masih berada di peringkat awal perkembangannya namun dipercayai kemudahan ini akan semakin berkembang dengan lebih meluas seiring dengan kepesatan penggunaan e-dagang dan teknologi yang semakin canggih. 

            
Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM, 2016) mengatakan Malaysia berada di titik yang terkesan dengan pertumbuhan e-dagang dengan jualan dalam talian pada satu peratus berbanding dengan Eropah (7.8%), Amerika Syarikat (5.8%) dan China (7.2%).  Negara membangun seperti Malaysia adalah salah satu negara yang menduduki kedudukan teratas di Asia yang menggunakan komputer dan telefon pintar yang mengakses Internet secara eksklusif.  

No comments:

Post a Comment